Bewust
ondernemen
De
crisis kan ook nuttig zijn. Het leidt tot bewust ondernemen.
De kranten staan vol van de crisis, faillissementen zijn
aan de orde van de dag. De bouw wordt daarbij extra hard getroffen. Afgelopen
week was ik op een ‘Open dag’, men vertelde hier over toepassingen in de
Astrologie. De meeste mensen worden wat sceptisch bij dit woord, maar
vervolgens zijn ze diep van binnen ook nieuwsgierig. Bij de Astrologie (een
wijsheid die al ver voor Christus bestond) wordt gebruik gemaakt van de
geboortehoroscoop. Geboorteplaats, -datum en -tijd zijn daarbij heel
belangrijk. De horoscoop is als het ware een energiekaart van je leven. Ik zal
niet in detail treden, want dat is verder niet interessant. Wat heel veel
mensen niet weten is dat je dit ook kunt toepassen op het oprichtingsmoment van
een bedrijf, land of leider van een land. Ook op de genoemde ‘Open dag’ ging
het over de Europese unie, Griekenland, Spanje etc.…. maar het ging ook over de
crisis in het algemeen. Het meest schokkende hierbij was dat men een uitspraak
deed over de duur van de crisis. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar volgens
deze uitspraak duurt het tot 2024 voordat de consument weer vertrouwen krijgt
in de economie. Je kunt natuurlijk gewoon zeggen: “Daar geloof ik niet in” en
je kop in het zand steken oftewel: struisvogelpolitiek. Maar wat als…..
Ondernemers zijn, denk ik, nu in heel veel gevallen een overlevingsstrategie
aan het toepassen. Familiebedrijven hebben dikwijls een vermogen dat ze nu
langzaam aan het opteren zijn, mensen hebben jaren gewerkt en zien hun
spaargeld/pensioen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Wat als het op is? Wie
heeft er voldoende vermogen om het tot 2024 vol te houden? Afgelopen weekend las
ik in de krant een artikel over een bedrijf in Berlijn, dit bedrijf maakte
luchtballonnen in een enorme hal. Ik weet niet precies meer wat de afmeting
maar de hal was. Ik geloof zo’n 50 meter hoog en 360 meter lang. De onderneming
kwam in financiële problemen en de hal werd overgenomen. Nu is er in deze hal
een subtropisch eiland gemaakt, je kunt er zelfs ‘s nachts op het strand
blijven slapen. Dit is volgens mij een subliem voorbeeld van ‘turn around’
management waar iedereen tegenwoordig de mond van vol heeft. Ver van mijn bed
show? Dit is alleen voor hele grote bedrijven? Nee, volgens mij niet. Het is
een andere manier van denken. Het is denken in kansen, volgens mij hebben we
dat allemaal nodig om te overleven. Het was dit weekend een regenachtig weekend,
dus vervolgens keek ik op zondagmorgen TV en ja hoor, daar kwam ook een mooi
voorbeeld voorbij. Het was een programma waar ondernemers met elkaar aan het
filosoferen waren. Een van de ondernemers zei “Alle consumenten zitten nu op
hun spaargeld, ze zijn bang om geld uit te geven en maken zo in ieder geval van
€ 100 na een jaar € 102”. “Dat klopt natuurlijk maar…” zei de andere ondernemer
“.. als ze hun € 100 uitgeven aan spaarlampen, dan maken ze van de €100 na een
jaar € 110 omdat ze energiekosten hebben uitgespaard”. Een waarheid als een koe
en ja, ik denk dat ook dit een manier is om met de crisis om te gaan en dat
kunnen we allemaal. Anders denken, maar vooral positief denken. We moeten
anders gaan denken, geen struisvogelpolitiek, maar actief met de
crisisproblemen omgaan. Makkelijker gezegd dan gedaan, hoor ik nu veel ondernemers
denken, dat is inderdaad zo, maar zoek hulpmiddelen om anders te gaan denken,
in de realiteit te leven, te analyseren, te denken in kansen, te denken in
toekomst. Een van de middelen die bij iedereen in het bereik ligt is goed
kijken naar de processen in je eigen onderneming. Kijk realistisch naar de
cijfers van je bedrijf, naar de toekomst. Waar kan ik op bezuinigen, waar
liggen mijn kansen. Wat kan ik aanpassen, wat kan ik veranderen. Dit gaat niet
als je geen cijfers hebt van dit moment, cijfers die laten zien waar we verlies
lijden en die ons helpen te zien waar we de processen in onze eigen onderneming
moeten verbeteren en ja, misschien moet je soms hele moeilijke beslissingen
nemen omdat er bezuinigd moet worden of omdat onze Core Business geen geld meer
oplevert en je andere activiteiten moet zoeken. Maar alles begint met bewust
ondernemen, begrotingen maken en processen analyseren. “Gewoon doen!!”
Door: Anja Boom- van der Heijden AA
Reacties
Een reactie posten