Doorgaan naar hoofdcontent

 Vandaag 26 februari 2021

Ik ben vandaag emotioneel en vraag me af waar komt dit allemaal vandaan. Vanmorgen bij de fysio geweest, was eigenlijk direct in tranen. Het leven valt me zwaar, ik ben vermoeid, wil eigenlijk overal mee stoppen. Mijn sociale leven staat fors onder druk door de corona, ik werk al bijna een jaar lang thuis, alleen in de zomermaanden ben ik een paar weken op mijn werk geweest. Ik zit vol overlevingsstrategieën die me van tijd tot tijd ernstig opbreken. Toch ervaar ik dit gesprek ook als een stukje synchroniciteit blijkbaar moeten er oude stukken aangeraakt en opnieuw verwerkt worden. Het gesprek gaat al snel over onze dochters, zijn dochter heeft het op dit moment plutonisch zwaar mijn dochter had het op dezelfde leeftijd rond het 19 jaar ook plutonisch zwaar en ik kan me nog herinneren dat ik net getrouwd was, dus rond mijn 20ste jaar en in die jaren was ik ook zwaar depressief.

Dus een goed moment om eens in mijn horoscoop te kijken, wat maakt dat dit allemaal weer opnieuw naar boven komt. Ik ga opzoek naar de Maan, de emotie aanduider en zie dat hij op cusp 4 staat en dus oppositie MC, het moest blijkbaar naar buiten. De transit maan maakt ook een in- conjunct met de transit Pluto die door mijn zwarte maan kanaal loopt op dit moment, dus vandaar de diepe emotie die ik erbij ervaar. Er moet dus nog duidelijk een deel getransformeerd worden van dit verhaal.

Ik maakte me op die leeftijd los van mijn ouders, mijn dochter maakte zich op dezelfde leeftijd los van mij en mijn man. We hebben alle drie sterke plutonische standen. Ik met mijn Pluto in een Stellium in het 4e huis, oppositie mijn zon, mijn dochter met haar zon in het 8e huis vierkant Pluto in de radix, mijn man geboren in het teken schorpioen met Pluto in het 8e huis.

Pluto wil transformeren, daalt af in de onderwereld. De mythologie gaat over macht en manipulatie, over dood en leven, over diepe emoties.

Pluto is de koning van de Romeinse onderwereld. Zijn rijk strekt zich uit onder de aarde, onder de wereld van de levende mensen. Het is de plaats waar de zielen van de overledenen heen gaan om de eeuwigheid door te brengen.
Pluto is eindverantwoordelijke voor dit rijk en voor het lot van de zielen (hun bestraffing of beloning), alhoewel er — met name in de Griekse mythologie — medewerkers zijn: (Charon, Cerberus en Minos).
De bekendste mythe waarin Pluto een hoofdrol speelt, is die over het ontstaan van de winter. Volgens de overlevering heerste Pluto alleen over zijn rijk en werd hij eenzaam. De godin Venus en haar zoon Amor schoten te hulp en Amor beschoot Pluto met zijn pijlen. Meteen hierna vertrok Pluto naar de bovenwereld, alwaar zijn oog viel op de beeldschone Proserpina, de dochter van de godin van de aarde Ceres. Pluto ontvoerde haar naar de onderwereld en maakte haar tot zijn vrouw. Uit wanhoop over het lot van haar dochter liet Ceres de aarde vruchteloos worden en stampvoette zij over de wereld, waarbij ieder van haar voetsporen een woestijn werd. Ziende dat het zo niet langer kon, zond Jupiter de god Mercurius naar Pluto met het bevel Proserpina aan haar moeder te retourneren. Pluto gehoorzaamde, maar haalde wel een list uit: voordat Proserpina mocht vertrekken, liet Pluto haar zes zaden van een granaatappel uit de onderwereld eten. Hierdoor werd Proserpina voor zes maanden van ieder jaar gebonden aan Pluto en moest zij tot in de eeuwigheid ieder half jaar met hem doorbrengen in de onderwereld. In deze tijd rouwt Ceres in haar eenzaamheid en laat zij de aarde afkoelen (eerst in de herfst, daarna in de winter). Granaatappelzaden zijn overigens sindsdien een symbool van trouw in het huwelijk.
Naast deze mythe spelen Pluto en zijn rijk bijrollen in verschillende verhalen. Pluto en zijn koningin Proserpina komen als belangrijk element voor in de mythe van Orpheus en Eurydice. Het betreden van het dodenrijk is een van de avonturen die Odysseus moet doorstaan in de Odyssee en dus is ook het rijk van Pluto aan de beurt in de Aeneis.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Cheiron als overbrugger, als keerpunt.

Cheiron Cheiron is een komeet (dwerg planeet) Vorige week werd ik getriggerd om me iets meer te verdiepen in Cheiron. Door dit te doen vielen me een paar dingen op, waardoor ik tot nadenken werd gezet. Cheiron de genezer, een God met het eeuwige leven. Welke hij heeft ingeruild voor het leven van een vriend. Jupiter . (steelde het vuur voor de mensheid) Cheiron, die weleens genoemd wordt, gelijk aan Jezus. Cheiron, de overbrugger, het keerpunt, tussen Saturnus en Uranus. Het verleden en de toekomst. Bij mij komt dan al snel de vraag maar wat doet hij nu in mijn horoscoop. Kan ik hem voelen, ik blijf een vis natuurlijk. Voelen kun je hem natuurlijk het beste als hij terugkeert op zijn huidige punt. Bij mij was dat in 2015. Ik weet nog dat ik toen dacht dat ik een herhaling voelde van een pijnlijke gebeurtenis rond mijn 23ste toen stond hij namelijk Tr. vierkant. In die tijd werkte ik bij de Rabobank en werd ik gepest, niet opgenomen in het team, ik zat op een plek die een andere teamgen

Regressieve nieuwe maan

 Dit is het punt van de laatste nieuwe maan voor je geboorte voor mij 3 maart 1965 10:55. Opvallend voor mij in deze horoscoop. Stellium nu in 11e -10e huis en 5e huis, met Maan in 11 erbij. Gelukspunt bij nieuwe maan altijd op de Acs. Noordknoop in II  precies op asc, dus Zuidknoop precies op desc. Heer 1 in 11e huis. Esotherisch Kantekening deze laatste nieuwe Maan heeft iedereen als laatste nieuwe Maan die tussen de Manen geboren is. Dus niet persoonlijk of uitzonderlijk. Het lijkt meer een zielen opdracht van een groep Zielen. m.i. gaat het dan ook alleen over de punten in deze horoscoop die de Radix raken. In dit geval. Noordknoop/ Zuidknoop op Asc/desc Nieuwe Maan oppositie Uranus, maar ook deze loopt niet zo snel dus komt ook in veel horoscopen voor.  Horoscoop vertelt iets wat belangrijk is, zegt iets over de reden waarom je komt. Maar wat? IC zegt iets over bewustzijnsniveau . Dus in mijn speurtocht om hier achter te komen heb ik Janduz er maar eens bij gepakt. 12'28 Leeu
Vrijdag 9 april  2021 Mijn zoektocht in het kort. Ik ben begonnen met een cursus analytische psychologie van Jung in 2009, van Jung heb ik geleerd wat synchroniciteit is en de werking van het projectie mechanisme. In zijn boeken heeft hij het typologieën. In het bedrijfsleven wordt dit op allerlei manieren toegepast, je vindt het in allerlei communicatie, leidinggeven en management opleidingen terug. Dit is niet om mensen in hokjes te plaatsen maar vooral om de mensen en hun drijfveren om je heen te gaan begrijpen. Jung legt deze typologieën over de astrologie heen. Vanuit deze gedachte was de stap naar een studie karakter astrologie heel logisch, na mijn accountancy opleiding. Na de Astrologie studie een aantal jaren gevolgd te hebben had ik toch het gevoel dat er nog te weinig diepgang in zat. De studies gaven me veel inzichten maar de essentie ontbrak, weet ik nu. In 2014 ben ik een aanvullende studie gaan doen bij Monique Leurink met als doel het antwoord te vinden op de vraag wat